12 Juni 2012 - Crosstrainer

0kommentarer

Hej!
Direkt när jag kommer till gymmet så börjar jag med att värma upp hela kroppen men hjälp av crosstrainer. Jag kör denna ca 30 minuter och det är lagom tid tycker jag. Ibland känner jag att jag klara mer och då kör jag kanske 40 minuter istället, men jag brukar så gott som alltid köra i 30 minuter. Jag gillar verkligen crosstrainer och jag vet inte vad jag hade gjort om den inte fanns på gymmet. Förmodligen så hade jag tagit rullbandet istället men det är inte lika bra för lederna som crosstrainer är.

Den här artikeln hittade jag på internet i tidningen som heter IFORM.

Träningsprogram för crosstrainer

 

Crosstrainern har kommit att höra till en av de mest populära konditionsträningsmaskinerna i fitnessdjungeln, och det på goda grunder.

Crosstrainern är en blandning av ett löpband, en konditionscykel och en steppmaskin. Och den är utrustad så att den belastar armarna så att överkroppen kommer i rörelse under träningen och ryggen används korrekt.

Crosstrainern ger möjlighet till riktigt bra konditionsträning eftersom samtliga av kroppens muskler är aktiva – så utöver den höga kaloriförbrukningen motioneras hela kroppen och får en vacker form. När både armar och ben blir belastade, ökar energiförbrukningen och träningen av mag- och ryggmuskler är högre än vid aktiviteter där det framför allt är benen som arbetar.


Optimal för den skadade
Maskinen är också optimal för dig som har skador som du måste ta hänsyn till: crosstraining ger inga lodräta stötar upp genom lederna eftersom fötterna är i kontakt med pedalerna hela tiden. Om du är löpare kan crosstrainern användas som komplement till löpträningen då den främjar löprörelsen utan att den belastar senor och leder i samma grad som löpning.

Rörelsen påminner mest av allt om längdskidåkning, men i motsats till den går benen i en elliptisk rörelsebana, därför kallas maskinen också för elliptical trainer. Motstånden i steg och handtag kan justeras så att du konstant kan träna med den intensitet du önskar.

5 fördelar med crosstrainern:
  • Hög kaloriförbrukning
  • Snabb konditionsförbättring
  • Aktivering av samtliga muskler
  • Oberoende av vädret
  • Låg skaderisk

Kommentera

Publiceras ej