Träning - Lår & rump-övningar.

1kommentarer

Jag tänkte visa er de ben-övningarna som jag körde idag på gymmet. Innan jag kör dessa övningarna så värmer jag alltid upp kroppen och det gör jag genom att jag kör crosstrainer i 30 minuter. Om du inte värmer upp kroppen så är det väldigt lätt att du stäcker dig och det är inte speciellt roligt. Sen är det också väldigt viktigt att du strechar efter du har tränat om du vill ha fina långa muskler.

Benpress:
Detta är sittande benpress, det finns något som heter liggande benpress också men det har jag faktiskt inte testat någon gång. Jag hittade ingen bra bild där de visade hur du skulle göra. Men du sitter som i en stol och så sätter du benen på plattan och trycker den ifrån dig. Du ska ha dina fötter i axelbredd och inte för lågnt ner på plattan. Ju längre upp på plattan du har fötterna ju mer tränar du baksida lår och rumpa. Detta är en av min favorit maskin faktisk. Och med denna så kör jag 15 x 3 också.




Benspark:
Med benspark så tränar du framsida lår. Jag kör 15 x 3. På första bilden så kan du se hur rörelsen ska se ut och hur du ska sitta. På andra bilden visas vilka muskler du tränar/använder när du kör denna.




Sittande bencurl:
Även denna övningen tränar baksida lår, den tränar också vaderna. Detta är en övning som tar väldigt mycket och det är en väldigt jobbig maskin enligt mig. Jag tycker att den är väldigt bra. Men denna maskinen så kör jag 15 x 3 också.




Abbduction & Abduction: Jag kör även denna och den gör jag varannan insida lår och varannan utsida lår. JAg tycker att den är väldigt bra och jag kör 3 x 20 på denna på varje. Det är ganska lätt att man tar för tung i början med denna och att man lätt kan få ont. Det ska absolut inte göra ont och om det gör det så ska du minska tyngden.

Det finns hur många mer övningar som helst du kan köra. För att du ska få snyggare rumpa kan du också göra utfall, knäböj, kissande hunden, höft-lyft med mera. Men det är dessa jag kör på gymmet. När jag är hemma där jag inte har dessa maskinerna så kör jag de som jag nyss nämde.

1 kommentarer

Angelica

26 Jun 2012 21:17

benpressen är sjukt jobbig tycker jag! jag kör så hårt så jag mår illa och är tvungen att sätta mig på golvet direkt efter setet, sista repset tror jag typ att jag ska dö, haha.. ;)

Svar: Ja men eller hur! det är sjukt jobbigt... Jag fattar inte varför den ska vara så jobbig. Men benpress är en utav de övningar som jag gillar bäst :)
Ellinb

Kommentera

Publiceras ej